fredag 15. mai 2009

På en skala

Det kan være innmari viktig å fastsette ting på en skala. Det er mulig å måle på en skala for nesten alt trur jeg. Det gøyeste er bare å si "på en skala", altså ikke den tradisjonelle "på en skala fra en til ti". Plutselig kan liksom 47 være tallet, og da er det jo relativt interessant hva skalaen er.
Jeg har ikke tenkt så mye på skalaer i det siste, helt til det ble snakk om kverking av rotter her om dagen. Da kom det virkelig over meg.... Hvor mye er det verdt å betale for å få drept - avlivet - ei rotte? Ja, på en skala da selvfølgelig.
Først kom jo så klart den greia med at det kan da ikke være nødvendig å betale for å få drept ei rotte. Ei ROTTE liksom, den kan bare knertes i huet med noe hardt, og vips: dau. Neh, gåkke det veit du, hvis du har unger og prest og greier - som forventer en skikkelig begravelse, og ikke minst syning av liket. Kan jo for skams skyld ikke vise fram et most rottelik, bare fordi de kronene skulle spares. Har man pådratt seg dyr, så må man da for pokker kunne stå løpet ut. Ja, selvom vi snakker om ei rotte.
Det er deilig å tenke tanker som ikke er tenkt før. Jeg hadde aldri tenkt over hvor mye det koster å avlive ei rotte på en skikkelig måte hos en skikkelig dyrlege. Derfor hadde jeg heller ingen skala. Det tar sjelden lang tid i mitt hode før det ramler inn en passende skala. Så måtte jeg tenke litt over om det hadde vært uaktuelt å tenke at det var på sin plass å betale penger for det om det ikke hadde vært av hensyn til mindreårige dyreglade små mennesker. Litt vanskelig egentlig. Jeg personlig hadde jo aldri kommet til å kverke noen rotte. Det er 7 ekkelt på en skala bare å ta på ei rotte for meg. Da tenker jeg levende, sykdomsfri og grei rotte. Å skulle knerte vedkommende med noe hardt, tungt eller spisst er jo helt utenkelig. Dermed også litt vanskelig å avgjøre sånn i forhold til om det er verdt norske kroner. Svaret må jo bli ja.
En annen ting er jo om det er greit å drepe rotter fordi det bare passer sånn. Nei, det syns jeg ikke - selv ikke om det er gratis. Heldigvis får jeg si, så var denne bestemte rotta ikke helt i form. Han var mildt sagt litt pjusk i pelsen. Ikke nok med at han hadde liggesår på rottelabben, men han hadde faktisk også en byll. Det kan være alvorlige greier, også for rotter.
Legg merke til at jeg sier "var" og "hadde". Det er fordi han rotta er dau nå.
Han endte sine dager hos dyrlegen, og det kosta 200 kroner. En klar 8'er på en skala, spør du meg. Men det gjør du kanskje ikke?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar