mandag 13. april 2009

Knortekjeppskreller

På langfredagen lanserte venninna mi ordet KNORTEKJEPP. Det er sånne knudrete busker, veit du. De opptrer gjerne i hekkformat. Masse knortekjeppbuskevekster som står sånn ryddig men litt uryddig bortetter langs veien. Temmelig pent å se på!
Knortekjepper kan også spikkes, eller kuttes og brukes til spaserstokk. Tenk deg en gammal og grådig gossin mann som går sakte langs grøftekanten innover skauen med knortekjeppen sin. Det er jo vemodig vakkert.
Vi har snakka en god del om knortekjepper denne påsken. Eller selve ordet da, og noen mente jo at det ikke er et ord - helt til jeg trua med å slå med knortekjeppen min. Da sa vedkommende at det ville gjøre vondt. Ergo så fins jo knortekjepper.
Greit nok. Men i dag da, på den sedvanlige lufteturen rundt i nabolaget så oppdaga jeg en genial innretning. Foran et av de sørlandsidylliske husa nedi her så sto det to stykker og putta greiner inni en elektrisk diger dings. Det var forøvrig ett av de ekteparene som har overlevd sammen helt til 2009, og har hus og hjem som sitt felles prosjekt fortsatt. Ære være dem for det får jeg si. Men ihvertfall så hadde de ny hageting. Og det var ikke mindre enn en knortekjeppskreller. Tenke seg til du, at det var bare å dytte inn knortekjeppen i hølet på toppen og ut i andre enden så kom det glatt pinne, eller rett og slett flis. Småkutta knortekjepp, og det ser jo ut som vanlig flis.
Jeg må si jeg var ganske imponert. At det liksom skulle ha en sammenheng på den måten i denna påsken hadde jeg nok ikke sett komme.
Jeg skal allikevel innrømme at jeg har tenkt ganske hardt på hva man skal med skrella knortekjepper. Hæ?

1 kommentar:

  1. Dette må kommenteres... Jeg har vokst opp me knortekjepper. 30 år nå.
    Knortekjepp er en minikarbonade min far lager når han steker karbonader.
    Ca en munnfull og vanvittig godt. Så vi har hatt knortekjepp i vårt vokabular
    I alle år. Prøvde google ordet nå og sånn jeg havnet her. Gøy å se andre
    varianter og betydninger av knortekjeppen. :)

    SvarSlett